Over alles wat leuk is!

Games

Review Doom Eternal: spel verrast met goede graphics en geweld

Doom Eternal is een van de meest gewelddadige spellen in de Doom-serie, die de first-person shooter-spellen praktisch populair heeft gemaakt in de wereld. De game is verkrijgbaar op PlayStation, Xbox en PC en is niet echt baanbrekend, maar heeft alles in zich om een legitieme vertegenwoordiger van het genre te zijn en ook een van de beste voorbeelden van hoe je een verhaal aan gameplay kunt koppelen. Bekijk alle details over Doom Eternal in de review hieronder.

© Pixabay.com

Actie boven alles

Doom Eternal is een natuurlijk vervolg op Doom uit 2016 en volgt het verhaal van de demonische invasie op aarde, met buitenaardse luchtjes. Je voert het bevel over de Doom Slayer, een mysterieus en zwijgzaam personage dat een dreiging het hoofd moet bieden door alles wat beweegt te doden en de vernietiging die op de planeet wordt aangericht binnen de perken te houden.

Het verhaal en de verhaallijn van Doom Eternal zijn onlosmakelijk verbonden met de gameplay. Het spel verspilt niet veel tijd aan het uitleggen van dingen aan de speler, ervan uitgaande dat hij het vorige heeft gespeeld, en zet de speler ook meteen in de actie. In de eerste seconden, wanneer je het het minst verwacht, is al het vasthouden van een geweer, terwijl het omgaan met de eerste vijanden.

Doom Eternal vertelt zijn verhaal in korte scènes die zich onder de actie mengen. Van tijd tot tijd is er een twist. Als je het niet verwacht, vliegt er een Cacodemon over je hoofd. Het spel verrast wanneer je het het minst verwacht en gebruikt daarvoor zijn verhaallijn.

Nu, laten we naar de shots gaan

Er is geen twijfel mogelijk: op het gebied van FPS is Doom Eternal een van de beste die de afgelopen jaren is uitgebracht. Het spel heeft niet veel aandacht voor de conventies van Call of Duty of Battlefields, maar richt zich in plaats daarvan op wat het zelf heeft gecreëerd, vroeger. De gameplay mengt eenvoud met moderniteit, maar is uiterst vertrouwd voor wie al gewend is aan de Doom-serie.

Doom Eternal, een mix van RPG-elementen, laat je wapens, pantsers en vaardigheden ontwikkelen. Niet zijnde een eenvoudig schietspel, zet de titel de gebruiker in de rol van goed te beheren wat hij eerst zal verbeteren in zijn Doom Slayer. De wijzigingen kunnen zelfs louter visueel zijn, met skins die worden verkregen terwijl je de wedstrijden speelt.

© Pixabay.com

Gameplay

Laat je niet misleiden: de algehele gameplay van Doom Eternal is hectisch zo goed. Het hele spel laat de speler niet ademen en de zeldzame pauzemomenten worden altijd onderbroken door veel lawaai, met opzet, om de gebruiker de controle niet te laten vallen. Als er echter één punt van kritiek is, dan is het het platform systeem.

Ja, Doom Eternal heeft gameplay vermengd met platforming elementen. Slayer kan op een bepaald punt in het avontuur een dubbele sprong maken en ook een “loop in de lucht”, waarmee hij verder weg gelegen locaties kan bereiken.

Dit systeem werkt goed in de meeste delen en biedt een extra uitdaging binnen de gameplay zelf, maar de indruk die voorbij komt is dat hij niet op zijn plaats was. Doom Eternal kan momenten van uitdaging en uitgebreide puzzels hebben, maar naast het razende tempo van het spel voelt een platform uitdaging overbodig.

Dit vind je misschien ook leuk...