Over alles wat leuk is!

Fortnite evolutie: zie de veranderingen in het spel door de jaren heen

Fortnite is een van de grootste hits in het Battle Royale genre. Onthuld door Epic Games in 2011, had het spel verschillende fasen van ontwikkeling totdat het in 2017 werd opengesteld voor het publiek. De titel was aanvankelijk alleen op pc te downloaden, maar won versies voor Playstation 4 (PS4), Xbox One en Nintendo Switch-consoles, evenals de mobiele versie voor Android-telefoons en iPhone (iOS).

Als cross-platform spel met een grote verscheidenheid aan items en skins, werd Fortnite al snel een wereldwijde koorts. Hieronder ziet je hoe het spel tegen 2020 is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen.

© Pixabay.com

Pre-release (2011 tot 2016)
De eerste versies van het spel werden bedacht in 2011, tijdens een game jam onder Epic Games medewerkers. Het bedrijf had net het bejubelde Gears of War 3 uitgebracht, toen ontwikkelaars voorstelden om het shooter-element te mengen met bouwspellen als Terraria en Minecraft.

Het spel veranderde nogal nadat de Chinese ontwikkelaar Tencent werd ingeschakeld om te helpen bij het project, dat zijn donkere stijl verruilde voor de huidige cartoony look, “game-as-a-service”-elementen omvatte en leidde tot het vertrek van de bekende ontwikkelaar Cliff Bleszisnki, een van de bedenkers van Fortnite, uit het team. Dit alles heeft de ontwikkeling van het spel verder vertraagd.

2017
Het oorspronkelijke idee was om het spel in 2017 in betaalde modus te lanceren, en het dan in 2019 gratis te spelen te maken. Maar dat veranderde met het succes van Player Unknown’s Battlegrounds (PUBG), dat het Battle Royale-genre wereldwijd populair maakte.

Daarmee veranderde Epic zijn plannen voor het vlaggenschip Save the World-modus, dat meer gericht was op gevechten, en investeerde het in de creatie van Fortnite Battle Royale. In slechts twee maanden was het nieuwe speltype klaar, maar het zou aanvankelijk worden gelanceerd als een alternatief speltype binnen Save the World. Epic merkte echter al snel het potentieel en de populariteit van Fortnite Battle Royale en besloot de plannen te wijzigen.

2018
In maart 2018 kondigde Epic Games eindelijk aan dat ze werkten aan smartphone versies van Fortnite. In april van hetzelfde jaar werd de iOS-versie vrijgegeven voor alle spelers, terwijl de Android-versie pas in oktober 2018 werd uitgebracht.

Rond deze tijd begon Epic ook in te spelen op spelmodi die slechts een beperkte tijd beschikbaar waren, zoals de toevoeging van het 50v50-speltype, dat spelers verdeelde in twee teams met elk 50 spelers in een massale oorlog om de kaart.

2019
In maart 2019 was Fortnite al een van de grootste popcultuur producten ter wereld, met meer dan 2 miljard dollar aan inkomsten. Dat was ook het jaar waarin de wedstrijden serieuzer en evenwichtiger begonnen te worden, want in september begon men bij de matchmaking rekening te houden met interne prestatiemaatstaven. Het doel is ervoor te zorgen dat spelers het altijd opnemen tegen rivalen van gelijk niveau.

© Pixabay.com

2020
2020 was een zeer goed jaar voor Epic, want Fornite bleef vaak bij de meest bekeken games op streaming platforms, in mei 2020 had het al meer dan 350 miljoen actieve gebruikers. In juni verliet de titel eindelijk het label early access en kreeg het zijn definitieve vorm.

Momenteel is het spel ook beschikbaar voor de nieuwe Xbox Series X en PlayStation 5 consoles die eind 2020 uitkomen.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 Reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *