Over alles wat leuk is!

Netflix

Nieuwe Netflix-releases in mei

Mei slentert haar derde week in en series als ‘Jupiter’s Legacy’, ‘Shadow and Bone’ en ‘The Serpent’ mogen stilaan vrezen voor hun plaatsje in de dagelijkse Top 10 van meest bekeken Netflix Originals. Want de Amerikaanse streamingreus gooit er wederom een hoop nieuwe series en films tegen aan. Zit daar wat onmisbaar spul tussen, dan?

© Pixabay.com

Jazeker! Denk aan Ewan McGregor die zich helemaal uitleeft als de flamboyante modeontwerper ‘Halston’, de vermakelijke ‘Undercover’-spin-off ‘Ferry’ en huiverige, nagelbijtend films als ‘The Woman in the Window’ en ‘Oxygène’. Maar de grote klepper is natuurlijk Zack Snyders pompeuze, twee uur en half durende, van een moddervette Junkie XL soundtrack voorziene zombiespektakel ‘Army of the Dead.’

Coke en haute couture in ‘Halston’

Terwijl ‘Star Wars’-fans de tergend traag voorbij slepende dagen afturven tot Ewan McGregor eindelijk uit zijn zanderige kluizenaarsgrot op Tatooine kruipt in ‘Obi-Wan Kenobi’ (ten vroegste in 2022, als je Disney+ op hun communiezieltje mag geloven), kan je de Schotse acteur nu al compleet uitzinnig aan het werk zien in ‘Halston’. In deze vijfdelige miniserie kruipt McGregor in de stijlvolle jaren 60 en 70 outfits van de gelijknamige Amerikaanse modeontwerper.

De erven van Ray Halston Frowick distantieerde zich meteen van het eindresultaat. Een en ander valt allicht te verklaren door de copieuze hoeveelheden drank, cocaïne, krinkelende sigarettenrook en expliciete seksscènes waarmee de makers deze Netflix Original stoffeerden. Bovendien pronkt Ryan Murphy op de loonlijst als uitvoerend producent. Dan weet je al wat je kan verwachten. Let ook op die heerlijke bijrol van Krysta Rodriguez als muze Liza Minnelli!

Franse futuristische claustrofobie in ‘Oxygène’

Bij hedendaagse horrorkenners behoeft monsieur Alexandre Aja geen introductie. De Franse filmmaker leverde in 2003 zijn vlijmscherp visitekaartje af met ‘Haute Tension’, waarop wijlen Wes Craven hem terstond aan zijn cravatte naar Hollywood sleurde voor een remake van zijn ‘The Hills Have Eyes’-klassieker uit 1977. Na het sublieme ‘Crawl’ (2019), waarin Kaya Scodelario het opneemt tegen een stel uitgehongerde alligators in een ondergestroomde kelder, is er nu het al even beklemmende ‘Oxygène’.

In deze zenuwslopende claustrofobische rit ontwaakt een vrouw (Mélanie Laurent, welbekend als de Joodse Française die de nazi’s te grazen nam in Quentin Tarantino’s ‘Inglourious Basterds’ (2009)) in een cryogene pod, terwijl de zuurstoftank akelig snel leegloopt. Laat staan dat ze nog weet hoe ze überhaupt in dat glazen onding belandde. Spannend!

Een aangenaam weerzien met ‘Ferry’

Na de aftiteling van het tweede ‘Undercover’-seizoen klonk unaniem ‘veel te weinig Ferry!’. Dat was ook de makers niet ontgaan. Want kijk! Het iconische personage krijgt nu met het niet al te bijster originele ‘Ferry’ zijn eigen film. Deze prequel belicht de beginjaren van de latere xtc-baron met een zwak voor Limburgse campings. Naast een van blonde haarspoeling voorziene Frank Lammers in de titelrol, keert ook de geweldige Elise Schaap als de even naïeve als aandoenlijke Daniëlle.

Het verhaaltje van dit vermakelijke soloavontuur is dunner dan de vloeitjes waarmee de klanten van de Amsterdamse hasjkoning Brink (een best overtuigende Huub Stapel – je moet twee keer met je ogen knipperen om te geloven dat dit dreigende heerschap ooit Johnnie Flodder speelde) hun clandestien koopwaar rollen. Ferry gaat op wraaktoer voor zijn baas en belandt zo op Camping Zonnedauw. En dat zorgt voor heel wat heibel en andere ellende. En passant ontdek je ook hoe Ferry zijn eerste ecstasy-trip beleefde. Een pak romantischer dan je denkt.

Stiekem mensjes kijken met ‘The Woman in the Window’

De Amerikaanse filmpers bespaarde niet op vitriool bij het recenseren van Joe Wrights ‘The Woman in the Window’. Aan de sterrencast met goed volk als Amy Adams, Gary Oldman, Julianne Moore, Jennifer Jason Leigh en Anthony Mackie kan het nochtans niet liggen. En met zes Oscarnominaties voor Wrights vorige film, de Churchill-verkleedpartij ‘Darkest Hour’ (2017), stond er toch ook niet bepaald een nauwelijks zindelijke eerstejaarsstudent filmschool achter de camera te kwijlen.

Misschien komt het eerder door het weinig consistente script dat scenariste Tracy Letts van A.J. Finns gelijknamige ‘New York Times’-bestseller uit 2018 brouwde. De plot over een alcohol- en medicatieverslaafde vrouw met pleinvrees die loerend vanuit haar slaapkamerraam vermoedt dat er iets niets pluis is met haar nieuwe buren? Klinkt verdacht goed als een mash-up van Hitchcocks ‘Rear Window’ (1954) en ‘The Girl on the Train’ (2016). Maar dan van een beduidend lamentabeler niveau.

Desondanks schurkte deze thriller zich meteen na zijn première op 14 mei 2021 in de dagelijkse Top 10 meest bekeken titels. Misschien toch ook een kansje geven dus. Al was het maar voor de soundtrack van de nooit teleurstellende Danny Elfman.

© Pixabay.com

Zack Snyders comeback ‘Army of the Dead’

2021 is het jaar van de Zack Snyders wederopstanding. Na enkele professionele en persoonlijke tegenslagen kroop de ‘300’ (2006) en ‘Watchmen’ (2009) regisseur uit het diepe dal met zijn passieproject: de lang verwachte ‘Snyder-Cut’ van het in 2017 neergesabelde ‘Justice League’. Met het royale door Netflix gesponsorde (het startbudget bedroeg 90 miljoen dollar en het blijft een goed bewaard geheim hoeveel boekhoudkundige marge daar op zat) ‘Army of the Dead’ keert de Amerikaan nu terug naar het bronnenmateriaal waarmee hij in 2004 met zijn ‘Dawn of the Dead’-herinterpretatie debuteerde.

Jawel: razendsnelle, bloedlinke, reutelende hersens en andere glibberige menselijke organen naar binnen slurpende zombies! Een door Dave Bautista (Drax the Destroyer in het ‘Marvel Cinematic Universe’) aangevuurd potig allegaartje huurlingen beraamt een ramkraak op een casino die hun renteniersplannen enkele versnellingen hoger moet intrappen. De timing kon beter: Las Vegas kampt met een plotse zombie-uitbraak. Dat zal je altijd wel zien.

Leuk weetje: de nu al legendarische CGI-zombietijger is gemodelleerd naar een van Carole Baskins fors uitgevallen spinnende huisdieren uit ‘Tiger King’. Je weet wel, die knotsgekke Netfix-docu die de mensheid in 2020 door de eerste lockdown-weken hielp.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *