Over alles wat leuk is!

Games

Animal Crossing New Horizons review: spel brengt prachtige visuals en goede humor

Animal Crossing: New Horizons is het langverwachte nieuwe spel in de franchise voor de Nintendo Switch. Het spel is beschikbaar sinds maart 2020 en markeert de terugkeer van de serie met een officiële titel, na een onderbreking van ongeveer zeven jaar, sinds de release van Animal Crossing: New Leaf, voor Nintendo 3DS. Voor liefhebbers van de populaire franchise is het goed nieuws: Nintendo levert alles wat je van een spel in de saga mag verwachten.

© Pixabay.com

Het biedt prachtige beelden, een ontspannende soundtrack, een verhaal met een flinke dosis humor en vooral een alternatief voor de cultuur van adrenaline en constante uitdagingen die games in het algemeen met zich meebrengen.

Verhaal

Het begint allemaal aan een balie op een vliegveld, waar wasberen Timmy en Tommy een reeks vragen stellen over je reis naar een onbewoond eiland. Beiden zijn assistenten van Tom Nook, een soort president en eigenaar van het gebied waar je naartoe verhuist.

Het is op dit moment dat je jouw basiskeuzes maakt, zoals de naam, de fysieke kenmerken van het personage en de geboortedatum. Een interessant detail is de mogelijkheid om het halfrond te kiezen waar het eiland zich zal bevinden. Het is een interessante zorg, want de seizoenen in het spel zijn afgestemd op de echte wereld.

Goede humor is een van de pijlers

Degenen die al andere titels van de franchise kennen, weten dat het verhaal van Animal Crossing: New Horizons niet zo diepgaand is. Verwacht geen morele dilemma’s, grote conflicten tussen personages of complexe psychologische kwesties. De grootste verdienste van het verhaal ligt in de eenvoud en de goede humor waarmee alles wordt afgehandeld – dingen die het spel heel goed doet.

Vanaf het begin is Animal Crossing: New Horizons heel direct in het melden dat het een spel is over de ontwikkeling van een kleine kolonie van inwoners. Daarom gaat de meeste dialoog over groei en de komst van nieuwe bewoners. Tom Nook, bijvoorbeeld, praat de hele tijd over manieren om het eiland te laten groeien, net als de bewoners, die nooit moe worden te vertellen hoe ze profiteren van de middelen die het eiland biedt.

Niets is te dringend, wees gerust

Animal Crossing: New Horizons is zeker een spel waar je een gevoel van urgentie mist bij het uitvoeren van eiland ontwikkeling. Er zijn een aantal mechanica die aanwezig zouden kunnen zijn, zoals een eigen kloksysteem, energiebeheer van personages of de noodzaak om je gewassen te controleren. Het spel laat je echter toe om te evolueren in je eigen tijd, volgens je wensen en prioriteiten.

Met andere woorden, Animal Crossing: New Horizons vereist niet zo veel organisatie van tijd en middelen, in tegenstelling tot andere spellen in het genre. Je kunt minuten, uren of dagen nodig hebben om een taak te volbrengen. Als je wilt, kunt je de hele dag besteden aan het inrichten van jouw huis, het bouwen van nieuwe meubels en het beplanten van jouw tuin – en dat is prima.

© Pixabay.com

Trots op de ontwikkeling van het eiland

Zoals je zou verwachten, begint je reis op het onbewoonde eiland Tom Nook met magere middelen. Je eerste huis – net als dat van de andere bewoners – is een eenvoudige tent, met weinig meubels en voorwerpen.

Zijn eerste werktuigen zijn breekbaar en na een paar keer gebruiken onbruikbaar geworden. Naarmate de infrastructuur verfijnder wordt, is het bijna onmogelijk om niet opgewonden te raken en je trots te voelen bij het zien van alle ontwikkelingen op het eiland.

Dit vind je misschien ook leuk...